VEA Tatra 613 má novou sirénu.

6. června 2008 v 16:20 | ccc |  Technika
Provoz na pražských komunikacích vyžaduje od vozidel záchranných složek používání co nejlepších a nejvýkonnějších výstražných zařízení.

Ačkoliv se tato skutečnost v našem městě (ale i státě) stále přehlíží, případně se nejrůznější zřizovatelé mnohdy i zcela neoprávněně vymlouvají na vysokou cenu, vedení naší jednotky se této problematice postavilo čelem. Bylo proto rozhodnuto, že naše Tatra dostane novou sirénu od renomovaného amerického výrobce, firmy Whelen.
Po zralé úvaze byl zvolen model 295SL100, jehož ovládací skříňka s veškerou elektronikou je tvořena jediným samonosným kontejnerem, přičemž tento se dá pomocí hrazdičky buď podvěsit nebo postavit na určené místo. Protože ve středovém tunelu pod palubní deskou je již umístěna radiostanice, byla ovládací skříňka nakonec umístěna nahoru na palubní desku, kde je v pohodlném dosahu jak řidiče, tak spolujezdce.
Výrobce tuto sirénu označuje jako "Economically priced". To znamená, že siréna má všechny základní funkce (výběr z několika sirénových tónů, funkce Hands Free a manual, možnost připojení dvou 100 W reproduktorů, podsvětlení čelního panelu, PA výstup, možnost propojení s radiostanicí), ale zároveň postrádá funkce, které by pro nás byly nevyužitelné a zbytečně by tak navyšovaly cenu (kupříkladu vnější ovladač PA výstupu, odnímatelný mikrofon, spínače výstražných majáků a světel atd.). Spolu se sirénou byly zakoupeny i dva 100W reproduktory Whelen SA315P. Tyto reproduktory jsou určeny pro samostatnou montáž do míst s omezeným prostorem (mimo těleso výstražné rampy) a jejich mělké tělo je tvořeno kompozitním materiálem na bázi nylonu.
Na rozdíl od běžné sirénové produkce konkurenčních výrobců nabízejí v poslední době sirény od firmy Whelen možnost naprogramovat si pro každou ze tří základních předvoleb (T1, T2, T3, viz obrázek) jeden až ze 17 výstražných tónů či křivek (u modelu 295SLSA1). Další možnosti skrývají dvě předvolby "manual" a použití samostatného tlačítka "manual" při nastavení přepínače na některou ze základních předvoleb (T1 - T3). Velmi jednoduše tak lze přizpůsobit snadno ovladatelnou skříňku rozličným požadavkům uživatele. Kromě několika běžně užívaných pomalých (wail) a rychlých (yelp) křivek, několika tónů "horn" a dvoutónu "hi-lo" nabízí tento typ ještě emulaci tónu elektromechanické Q-sirény od jiného amerického výrobce, Federal Signal Corporation. Původní elektronické napodobení bylo tak dokonalé, že celá věc údajně skončila soudním sporem a Whelen poté prý musel, bohužel, křivku trochu "upravit". Jak to dopadlo si můžete poslechnout na oblíbeném webu YouTube. I zde se jedná o typ 295SL100, v reálu je vyznění samozřejmě mnohem lepší.
VEA Tatra 613 tak dostal k sice starší, ale špičkové rotační rampě FS Aerodynic nejmodernější sirénu s tím nejtypičtějším hasičským zvukem.
Naše poděkování patří prodejci, firmě FD servis Praha za již příslovečnou vstřícnost a ochotu a rovněž i firmě MANDIsan, která celou montáž do vozu rychle a kvalitně provedla.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 ruský létající špyjón ruský létající špyjón | E-mail | Web | 24. listopadu 2008 v 20:54 | Reagovat

Kromě Q-sirény to umí emulovat ještě zvuky sirén FS Unitrol TouchMaster (resp. TouchMaster Delta) a Powercall. Všechny tyto 4 křivky (a zejména ty z TouchMasteru) však byly v USA používány zejména policejními složkami, tudíž na hasičském voze znějí trochu nepatřičně :-). Ale "Powercall" se v některých oblastech u hasičů používal, jenže je to zase dost specifická křivka, která se každému nelíbí.

2 Ladislav Ladislav | E-mail | 17. října 2013 v 16:12 | Reagovat

Vážení kolegové,žádám o radu. Máme stejnou rotační rampu, ale stalo se nám, že nám praskla žárovka která je zalitá v parabole, kde se to dá sehnat? Děkuji a jsem s pozdravem.
Ladislav Rabina
velitel JSDH
Nové Město pod Smrkem
mob: 724180476

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama